Рубенс Барикело (БраунGP) победи след страхотно каране световния шампион Люис Хамилтън (Макларън-Мерцедес) и спечели състезанието по улиците на Валенсия за Гран при на Европа, 11-ти кръг от световния шампионат във Формула 1. Това е първа победа на бразилеца за този сезон и 7-ми триумф за БраунGP от началото на годината. След финала 37-годишния ветеран и рекордьор по участия Барикело бе много радостен и дори се разплака. Хамилтън изпусна сигурна победа след грешка в бокса, като влезе в пита без механиците му да са готови за нови гуми и бензин. До този момент Люис напълно контролираше състезанието, но бе забавен с повече от 10 секунди.
Трети днес остана Кими Райконен с Ферари, пред 4.Хейки Ковалайнен (БраунGP), 5.Нико Розберг (Уилямс-Тойота), 6.Фернандо Алонсо (Рено), 7.Дженсън Бътън (БраунGP), 8.Роберт Кубица(БМВ), 9.Марк Уебър (Ред Бул) и др. Лидерът в първенството Бътън спечели само 2 точки, а Себастиян Фетел с Ред Бул отпадна, заради втори гръмнал двигател в рамките на 2 дни. Бътън вече води във временното класиране с 72 точки, Барикело е с 54 точки, Уебър е с 51,5 точки, 47 точки за Фетел, 29,5 за Розберг и др. При конструкторите БраунGP води с 126 точки, пред Ред Бул с 98,5, Ферари 46 точки, Маклрън с 41 точки и др. Емоционалната победа на Рубенс е 10-та в кариерата му и първа спечелена от 5 години с друга кола, освен тази на Ферари. Бразилецът бе безупречен и успя да изпревари с агресивно каране пилотите на Макларън в пита.
На старта Хамилтън поведе без проблеми колоната пред съотборника си Ковалайнен. Трети остана Барикело, а Райконен спечели две позиции и стана 4-ти. Зад Кими бе 5.Фетел, 6.Розберг и др. На първия завой бе много тясно, заради многото коли и се стигна до някои инциденти. Трули счупи предното крило на Буеми, а след няколко завоя и дебютантът в Рено Грожан също бе с повредено предно крило. Бадоер се завъртя и изостана последен на 20 секунди от лидерите.
Алонсо се бореше с Бътън за седмата позиция и двамата пресякоха напряко един от завоите без да спечелят позиции. Бътън дори опита атака на Алонсо, но не успя и изостана от британеца. По-късно лидерът в шампионата се оплака по радиото и от проблем с гумите. Бътън дори пропусна пред себе си Уебър, защото бе заплашен от наказание, заради пресичането на завоя.
В първите обиколки Хамилтън започна да трупа преднина и към 10-та обиколка, водеше с около 5 сек. на Хейки и с около 10 секунди на третия Рубенс. Бразилецът имаше по-различна стратегия от пилотите на Макларън и щеше да спре по-късно в бокса. Към 15-та об. Люис и Хейки спряха в пита и Рубенс поведе. Барикело успя да натрупа преднина и след спиране за бензин и нови гуми се върна на пистата втори и така успя да мине Ковалайнен.
Хамилтън водеше уверено, но и той се оплака по радиото от прегряване на задните гуми. Започна да става интересно, защото Рубенс и Хейки се приближаваха до британеца. В 23-та обиколка Фетел отпадна, след като двигателят му Рено гръмна. Така само за 2 дни, в колата на младока изпушиха два двигателя и разрешените от правилника 8 смени без наказание, започнаха да се изчерпват. Фетел остана без точки от Валенсия и шансовете му за титлата този сезон намаляха значително.
25 об. преди финала Хамилтън водеше само с 4 секунди на втория Барикело и пилотът на БраунGP започна да го притиска много силно и агресивно. По-назад класирането се стабилизира и между пилотите имаше разлики от няколко секунди. Трети бе Хейки, пред 4.Райконен, 5.Розберг, 6.Алонсо, 7.Уебър, 8.Бътън и др. По-назад слабото представяне на Бадоер продължи. Първо той пропусна в бокса, новака Грожан, защото Лука наистина бе много бавен, а след това пресече една от ограничителните линии. Това му донесе и наказание с преминаване през пита. При връщането си на пистата, Бадоер пък се завъртя и изостана още.
20 об. преди финала Хамилтън и Макларън допуснаха ужасна грешка. Люис влзезе в пита, но механиците не бяха готови с гумите му и го забавиха. Очевидно пилотът не беше предупредил екипа си, че влиза в бокса за втори път. Хамилтън се забави повече от 10 секунди и се върна на пистата трети зад Райконен. Рубенс натисна газта и след второто си влизане поведе в състезанието с 8 секунди, защото "Айсмен" бе в бокса. Накаджима пък спука гума и по пистата се рахвърчаха много парченца каучук.
Със стратегия в бокса Кими успя да мине Ковалайнен, а малко по-рано Бътън изпревари Уебър. Така след вторите планирани спирания в пита около 12 обиколки преди финала класирането бе: 1.Барикело, 2.Хамилтън, 3.Райконен, 4.Ковалайнен, 5.Розберг, 6.Алонсо, 7.Бътън, 8.Кубица, 9.Уебър.
9 об. преди края Барикело водеше с 6 секунди на Хамилтън, който започна бавано да намалява разликата между тях. По-назад Кими бе на 13 сек от Рубенс. Интрига за победата със сигурност имаше, но времето бе малко. Люис натискаше яко газта, но и Рубенс караше силно и темпото на БраунGP бе невероятно. До финала Рубенс нямаше проблеми и записа заслужен успех след 5 години без победа. Борбата за титлата се завърза, защото от БраунGP вече заявиха, че ще позволят на Рубенс да се бори свободно с Бътън. Следващият старт е другата седмица за Гран при на Белгия на "Спа".
|